آسیب‌های زیادی به بافت تاریخی کاشان وارد شده است


انتشار : 1401/04/11



 احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، در دیدار مدیران شهری و اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان شهرستان کاشان با اشاره به ویژگی‌های متعدد بافت تاریخی کاشان اظهار داشت: بافت تاریخی کاشان  یکی از غنی‌ترین بافت‌های تاریخی ایران است.

وی با اشاره به دارا بودن محلات پویا، ابنیه تاریخی فراوان و مجموعه‌ای از خانه‌های تاریخی زیبا و منحصر به فرد با استخوان‌بندی قوی و کارا گفت:به علت خیابان‌کشی‌های شتاب‌زده، ساخت‌و‌ساز و نوسازی‌های فراوان و بعضا بی‌رویه، آسیب‌های زیادی به بافت تاریخی وارد شده است.

دانایی‌نیا نبود طرح مناسب که هم الزامات میراثی و هم نیازهای مردم را تامین نماید را عمده دلیل شکل‌گیری بناهای غیراصولی دانست و خاطر نشان کرد: از این ضعف، مردم و میراث فرهنگی آسیب فراوانی دیده است؛ بهره‌مندی از تجارب و ظرفیت اعضای نظام مهندسی ساختمان به منظور طراحی ابنیه میان افزا در بافت تاریخی امری ضروری است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با اشاره به وسعت ۴٧٠ هکتاری بافت تاریخی کاشان اذعان کرد: به منظور ساماندهی و عدم آشفتگی در سیما و ارائه الگوهای ساخت فضاهای کالبدی و نمای ابنیه در بافت تاریخی، دفتر تسهیل‌گری طراحی ابنیه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به نشست‌های تخصصی در حوزه بافت تاریخی تصریح کرد: بنا است طی فراخوانی که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان شهرستان کاشان صورت می‌گیرد، علاقه‌مندان به طراحی در بافت‌های تاریخی فراخوانده شوند و طی نشست‌هایی تخصصی، با ویژگی‌ها، خواسته ‌ها و الزامات طراحی در بافت تاریخی آشنا شوند و به عنوان بازوان توانمند میراث فرهنگی در طراحی ساختمان‌های مورد نیاز در بافت تاریخی اقدام کنند.

بافت تاریخی کاشان از شمال‌غربی به خیابان‌های طالقانی، رجایی و کاشانی، از جنوب‌غربی، به خیابان‌های ملامحسن و بخارایی، از جنوب‌شرقی به خیابان‌های سپده کاشانی، ملافتح‌الله و غیاث‌الدین جمشید و از شمال‌شرقی به کمربندی ختم می‌شود.